Verslag Ledenvergadering MWH

Reacties uitgeschakeld voor Verslag Ledenvergadering MWH

Woensdagavond 8 februari heeft de Milieu Werkgroep Houten haar jaarvergadering gehouden. De jaarvergadering is een verplicht evenement voor de vereniging, waarbij het bestuur verantwoording aflegt aan haar leden.

De jaarvergadering verliep vrij vlot. Op de begroting stond dit jaar een donatie aan de uilenwerkgroep en deze is goedgekeurd. Deze donatie is ondertussen overgemaakt en hierdoor steunen we het werk op dit gebied. Nieuw is ook de vlindergroep, die gaat waarnemen bij de Vlinderidylle aan de Veste. Vanuit de MWH geven wij alle steunen en in april starten we met de monitoring.

Vlinders

In het tweede deel van de avond startte Rose Dlhopolsky met nadere uitleg over deze vlindermonitoring. De mensen die zich al eerder hadden aangemeld, werden nu ook bij het waarnemen betrokken.

Weidevogels

Vervolgens ging weidevogelcoördinator Richard Zwartenkot in op de ingewikkelde problematiek van het weidevogelbeheer. Zowel op financieel gebied als technisch in het veld komt er veel bij kijken. De crowdfunding waarbij het streefbedrag van 4500 euro is gehaald was een succes. Helaas zien we de laatste twee jaar meer predatie. Oftewel er zijn meer vossen die toeslaan.

Nieuw Wulven

Ben Hermans deed vervolgens verslag van de ontwikkeling in het bos Nieuw Wulven. Hier komt een ondernemer die naast een horecavoorziening ook trekkershutjes en een stormbaan gaat bouwen. Deze ondernemer moet via pacht de kosten voor het onderhoud van het bos terugverdienen. Een deel van het bos is sinds kort Nationaal Natuur Netwerk geworden (Opvolger EHS). Dit betekent dat voor dit deel van het bos geld beschikbaar is. Zorgen blijven we houden over de uitprikker waarbij een parkeerplaats voor 100 auto’s in Nieuw Wulven komt.

Wintervogels

Sjerp Weima die we kennen van zijn mooie weblog Polder Bloghoven sloot op een luchtige manier af. Hij liet zien wat er allemaal in de Schalkwijkse polder gebeurde. We zagen grote groepen ganzen, waar Sjerp diverse gezinnetjes in waarnam. Ook het uitlezen van ringen en kleurcodes maakte duidelijk dat een vogel behoorlijke afstanden aflegde. Van Noord-Siberië tot Schalkwijk en weer terug. Bij een vogel ontwaarde Sjerp een ‘smartphone’ en deze tracker was uit te lezen. De vogel was die in Schalkwijk was geland, bleek onderweg van de Zuid Hollandse Eilanden naar Noord Duitsland.

Al met al kregen de aanwezig leden een goed beeld van waar de diverse werkgroepen mee bezig waren. We danken NME Houten voor hun goede voorzieningen.